Critics

ENGLISH

Plans for a hybrid mind

By Bernard Marcelis (critic) 2016
When we observe the body of work accomplished to date by Mehdi-Georges Lahlou, three constant principles emerge, among others: the first concerns his relationship to the body, and the second is his relationship to space. We can even say that quite often the two are intertwined. His rapport with the body is obviously not… Full article

FRANÇAIS

Des dispositifs d’une pensée hybride

Par Bernard Marcelis (critique) 2016
Quand on observe l’ensemble de l’oeuvre réalisé à ce jour par Mehdi-Georges Lahlou, trois constantes principales, parmi d’autres, se dessinent : l’une concerne son rapport au corps, l’autre son rapport à l’espace. On peut même affirmer qu’assez souvent, les deux sont entremêlées. Sa relation au corps n’est… Article complet

Like a kiss, Like a scent of cream, couscous and hostie

By Pierre Giquel (poet) 2015
Malaparte observed that losing the war was a benefit, a belief that he constantly reiterated in his novel La Peau. The First World War seemed far off (but was it? It actually introduced the first modern definitions of terror). The Second was still moving; the animal had not given up on sordid score settling and the exits that… Full article

Comme un baiser, comme une odeur de crème, de couscous et d’ostie

Par Pierre Giquel (poète) 2015
Malaparte voyait dans la perte de la guerre un privilège, et il n’eut de cesse de le rappeler dans son roman La Peau. La Première Guerre mondiale semblait loin (mais l’étaitelle ? Elle inaugurait en effet les premières définitions modernes de la terreur). La Deuxième bougeait encore, l’animal n’avait pas renoncé aux sordides… Article complet

MGL until exhaustion

By Stéphane Léger (critic) 2015
There would be false movements. That of logic, for example, which would not yield any perspectives, but would instead result in the return to itself rather than a rhythm: a return in waves, variations, varieties. The art of Mehdi-Georges Lahlou pierces the visual field of his body’s galvanizing movements— both untimely and serial… Full article

MGL jusqu’à l’épuisement

Par Stéphane Léger (critique) 2015
Il existerait de faux mouvements. Celui de la logique par exemple, qui n’ouvrirait aucune perspective, mais occasionnerait le retour du même plutôt que le rythme : retour par vagues, variations, variétés. L’art de Mehdi-Georges Lahlou perce le champs visuel de mises en mouvements à la fois intempestives et sérielles de son… Article complet

Conflict to stop conflict

By Barbara Vanderlinden (critic) 2015
Barbara Vanderlinden is an art curator, critic and art historian who is currently Professor of Exhibitions Studies at the University of the Arts Helsinki, Academy of Fine Arts and the Director of its Exhibition Laboratory, Helsinki. Vanderlinden is the co-author of The Manifest Decade, Debates on Contemporary Art Exhibitions and… Full article

Conflit contre le conflit

Par Barbara Vanderlinden (critique) 2015
Barbara Vanderlinden est curatrice d’art, critique et historienne d’art. Elle a été professeur d’Exhibition Studies à l’Université d’Art d’Helsinki, Académie des Beaux-Arts et directrice du Laboratoire d’Exposition d’Helsinki. Barbara Vanderlinden est la co-auteure de The Manifest Decade, Debates on Contemporary Arts… Article complet

In Flanders Fields Museum

By Jan Dewilde (curator) 2015
In 2014, the centenary of the outbreak of the First World War was commemorated all over the world. But on 17th February 2014 it was also exactly 50 years ago that Belgium and Morocco signed a bilateral agreement to bring workers from Morocco to Belgium. They were employed mainly in the heavy metal industry,… Full article

Musée in Flanders fields

Par Jan Dewilde (conservateur) 2015
En 2014, le début de la Première Guerre mondiale, voilà 100 ans, a été commémoré à travers le monde. Mais le 17 février 2014, cela faisait aussi tout juste 50 ans que la Belgique signait une convention bilatérale avec le Maroc pour que des Marocains viennent travailler en Belgique. Ceux-ci furent principalement… Article complet

Tightrope- Walking to Lahloutopia

By Christine Vuegen (curator) 2015
Oops-a-daisy! Mehdi-Georges Lahlou tumbled into the art scene like a jack-in-the- box. This French/Moroccan-Spanish artist living in Brussels was immediately able to charm the art world with a colourful variety of images that supply fanned out to include all sorts of sculptures and installations, as well as performances, photos and… Full article

Paradis Incertain

Par Abdelkader Damani (conservateur) 2014
Il y a un monde du paradis, un commerce du paradis, un rêve du paradis, un marketing du paradis. Chacun y va par un chemin pour le rejoindre. Certains s’isolent du monde, ils deviennent ermites, comme si s’extraire de ce monde d’ici-bas signifie rejoindre le paradis tant désiré. D’autres détruisent le monde comme… Article complet

Uncertain paradise

By Abdelkader Damani (curator) 2014
There is a paradise world, a paradise trade, a dream of paradise, paradise marketing. Everyone takes a path to attain it. Some cut themselves off from the world, become hermits, as if removing themselves from this earthly world means attaining that longed-for paradise. Others destroy the world, as if paradise is,… Full article

Intro Marie Moignard

Par Marie Moignard (critique) 2010
Mehdi-Georges Lahlou est l’enfant terrible d’un art qui n’existe pas. Ou pas encore, puisqu’il est en train de l’inventer. Comment peut- on être un artiste de l’interstice, aujourd’hui, quand on navigue entre nord et sud, entre différentes cultures, entre plusieurs médias, entre de multiples notions entremêlées ?… Article complet

Intro Marie Moignard

By Marie Moignard (critic) 2010
Mehdi-Georges Lahlou is the enfant terrible of an art that does not exist. Or not yet, since he is in the process of inventing it. How to be an artist of the interstice today, when navigating between north and south, between cultures, between several media, between multiple intertwined notions? “Do not see the problem through… Full article

Les Talons d’Allah !

Par Pierre Giquel (poète) 2010
Mehdi-Georges Lahlou est l’enfant terrible d’un art qui n’existe pas. Ou pas encore, puisqu’il est en train de l’inventer. Comment peut- on être un artiste de l’interstice, aujourd’hui, quand on navigue entre nord et sud, entre différentes cultures, entre plusieurs médias, entre de multiples notions entremêlées ?… Article complet

Of stupidity, gender and Islam

By Emilie Bouvard (critic) 2010
Mehdi-Georges Lahlou, teetering on his shiny red high heels, is walking on eggshells, and occasionally breaking some a…., fraying some scarves and mats. Performer, more or less of a painter, “installer”, undoubtedly a video maker, he manages to build a coherent approach, swinging between the perilous abysses of stereotypes of the… Full article

Un merveilleux idiot

Par Colette Dubois (critique) 2010
Fin 2009, alors que le vernissage de l’exposition Pleurer et Bonheur au ‘Vienna International Apartment’ a Bruxelles battait son plein, Mehdi-Georges Lahlou, vêtu d’un justaucorps noir, un bonnet écru, sur la tête s’est faufilé au milieu des invités. Il s’est arrêté, a enfoncé une balle de tennis dans sa bouche et est resté… Article complet.

About the artist
Mehdi-Georges Lahlou is the enfant terrible of an art that does not exist. Or not yet, since he is in the process of inventing it. How to be an artist of the interstice today, when navigating between north and south, between cultures, between several media, between multiple intertwined notions? "Do not see the problem through the wrong end of the telescope", is what he seems to (omit to) tell us...

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